Nastavljamo s objavljivanjem najuspješnijih učeničkih radova Tropletova literarnoga natječaja. Objavit ćemo po pet najuspješnijih radova za osnovne i srednje škole kao i proslov i pogovor iz zbornika “Putovima radosne odgovornosti”. Ovaj put objavljujemo prvonagrađeni rad za srednje škole ” Sloboda i odgovornost – između prava i dužnosti”, Jane Vidović, učenice Katoličkog školskog centra “Don Bosco” Žepče.

Sloboda i odgovornost su neodvojivi pojmovi koji duboko prožimaju ljudski život i oblikuju naše društvo. Sloboda predstavlja temeljno pravo pojedinca da donosi vlastite odluke, izražava svoje mišljenje i djeluje u skladu s vlastitim željama i potrebama. Odgovornost je obveza prema sebi i drugima da preuzmemo posljedice svojih djela i ponašamo se na način koji poštuje prava i dobrobit drugih.
Sloboda, kao osnovno ljudsko pravo, često je predstavljena kao nešto što treba cijeniti i nešto za što se treba boriti. Međutim, istovremeno, ona nosi sa sobom odgovornost prema drugima i društvu u kojem se nalazimo. Pogledamo li unatrag u povijest, vidimo kako je sloboda je bila središnji pokretač društvenih promjena i borbi za pravednost i ljudska prava. Od antičkih filozofa koji su pokretali ideju slobode uma do suvremenih, modernih pokreta za građansku slobodu i prava, poput borbe za pravo glasa ili jednakost spolova, sloboda je uvijek bila temeljna vrijednost koja je oblikovala društvo. Međutim, sa slobodom dolazi i odgovornost. Bez odgovornog korištenja slobode, možemo nanijeti štetu sebi i drugima. Sloboda nije neograničena, već je uvjetovana odgovornošću prema drugima i poštovanjem njihovih prava. U suvremenom digitalnom dobu, sloboda izražavanja putem interneta i društvenih mreža postaje sve važnija. Međutim, suočavamo se s izazovom kako osigurati da se sloboda izražavanja ne koristi za širenje mržnje, dezinformacija ili cyberbullyinga. To zahtijeva odgovorno korištenje tehnologije i svjesnost o posljedicama svojih online aktivnosti. Kao članovi društva trebamo učiniti sve što je u našoj moći kako bismo osigurali bolju budućnost društva i s odgovornošću koristili svoju slobodnu i prava.
Ova zamršena veza između slobode i odgovornosti može se detaljnije istražiti u različitim sferama ljudskog života. Na primjer, sloboda govora omogućava pojedincima izraziti svoje mišljenje, ali isto tako zahtijeva odgovornost da se to mišljenje izrazi na način koji poštuje druge ljude i različita stajališta. Sloboda govora nije apsolutna, postoji linija između izražavanja mišljenja i širenja mržnje ili dezinformacija. Isus nam je dao dvije zapovijedi ljubavi. Jedna od njih glasi: “Ljubi bližnjega svoga kao sebe samoga.“, što znači da naši postupci, lijepe ili ružne riječi mogu pokrenuti lavinu pozitivnih iili negativnih osjećaja ili postupaka. Često smo odgovorni za smijeh našeg sugovornika ili njegove suze.
Sa slobodom dolazi i odgovornost, kao neizbježna pratnja na životnom putu. Sloboda govora, ne samo da donosi privilegiju izražavanja, već i obavezuje na odgovorno korištenje tog prava kako bi se očuvalo jedinstvo i poštovanje unutar društva. Slično tome, sloboda izbora uključuje odgovornost za posljedice tih izbora, kako za pojedinca tako i za zajednicu. Pravo na slobodan izbor donosi sa sobom teret donošenja odluka koje mogu imati dugoročne implikacije. Slobodan izbor posla nosi sa sobom odgovornost da se taj posao obavlja na odgovoran način, s poštovanjem prema kolegama i prema poslodavcu. Ova odgovornost proizlazi iz prava na rad i pristojne uvjete rada. U društvu su prava i dužnosti međusobno povezani. Pravo na slobodu putuje uz odgovornost prema drugima i zahtijeva poštovanje prava drugih. Na primjer, pravo na slobodu kretanja ne znači slobodu da se ugrozi sigurnost ili privatnost drugih. Zato, odgovornost prema drugima postaje ključni element u korištenju slobode. Sloboda izražavanja vlastitih stavova ne smije ugroziti pravo drugih ljudi na vlastite stavove i mišljenja.
Sloboda je poput sunca koje osvjetljava put pred nama, pružajući nam mogućnost odabiraj putai oblikovanja života. Međutim, svaka sloboda nosi sa sobom odgovornost. U slobodi izbora, pojedinac stječe priliku preuzeti odgovornost za svoje odluke i postupke. Ovo je ključni korak prema zrelosti. U procesu donošenja odluka, pojedinac uči važnost preuzimanja odgovornosti za posljedice svojih djela. Svaka odluka koju donosimo nosi sa sobom posljedice, i preuzimanje odgovornosti za te posljedice je znak zrelosti. To je kao da gradimo most između slobode izbora i odgovornog djelovanja, čvrsto ga vezujući za naše svakodnevno ponašanje. Odgovornost nas također uči važnosti poštivanja prava i sloboda drugih. Poštivanjem prava drugih, mi pokazujemo razumijevanje i empatiju prema drugima. To je ključni element u formiranju zrelog pojedinca, koji ne gleda samo na vlastite interese, već i interese zajednice u cjelini. Društvena interakcija također igra važnu ulogu u razvoju odgovornosti i zrelosti. Suradnjom s drugima, pojedinac uči važnost timskog rada, komunikacije i međusobnog poštovanja. Ovo su vještine koje su ključne za uspjeh u životu i koje pomažu pojedincu da postane aktivan i odgovoran član društva.
Istinski koncept slobode i odgovornosti čovjeka moguće je promatrati očima bjeloglavog supa. Ta na prvi pogled zastrašujuća životinja je u svom ponašanju i odnosu prema drugim životinjama i samoj prirodi, nenadmašiva je. Njegova inteligencija i način ponašanja je idealan primjer koji bi i sam čovjek trebao slijediti. Bjeloglavi sup šireći svoja krila leti visoko istražujući i nadgledajući što bi za njega bilo korisno. Na kraju se odlučuje pojesti zalogaj uginulih životinja djelujući kao komunalni redar iz zraka, čisteći nepotrebne komade hrane. Hraneći se na taj način, preživljava i uživa, a da pritom čini prirodi samo uslugu i nikakvu štetu. Nesvjesno je postao primjer koji čovjek treba slijediti, čovjek treba hraniti se, uživati u svojoj slobodi u prirodi, a pri tome ne ugrožavati nikoga, već samo doprinositi.
Sloboda i odgovornost neodvojivi su elementi ljudskog postojanja. Dok sloboda pruža pojedincima mogućnost da žive svoj život prema vlastitim željama i vrijednostima, odgovornost ih podsjeća na njihovu dužnost prema drugima i društvu u cjelini. Njihovom međusobnom interakcijom pojedinac raste i razvija se u odgovornu i zrelu osobu. Krajnji cilj nije samo uživanje u slobodi, već i preuzimanje odgovornosti za svoje postupke i njihov utjecaj na druge. Tim procesom, stvaramo društvo u kojem svaki pojedinac doprinosi zajedničkom dobru i gdje odgovornost i zrelost postaju temeljne vrijednosti koje nas vode na životnom putu.
Jana Vidović
KŠC “Don Bosco” Žepče, 2. razred opće gimnazije
Najuspješniji učenički radovi:
Prvonagrađeni rad za osnovne škole “Odgovornost i radost – put prema odrastanju”, Sofija Đerić
Prvonagrađeni rad za srednje škole ” Sloboda i odgovornost – između prava i dužnosti”, Jana Vidović
Drugonagrađeni rad za osnovne škole “Odgovornost i radost – put prema odrastanju”, Valeria Pravdić
Trećenagrađeni rad za osnovne škole “Odgovornost i radost – put prema odrastanju”, Rita Barbarić
Trećenagrađeni rad za srednje škole ” Sloboda i odgovornost – između prava i dužnosti”, Dragan Boban
Četvrtonagrađeni rad za osnovne škole “Odgovornost i radost – put prema odrastanju”, Petar Bikić
Petonagrađeni rad za osnovne škole “Odgovornost i radost – put prema odrastanju”, Marija Rašić
Petonagrađeni rad za srednje škole ” Sloboda i odgovornost – između prava i dužnosti”, Ana Ezgeta
Proslov „Istinoljubivost u sastavcima“, prof. dr. sc. Antun Lučić