Jesmo li razmišljali zašto najgledaniji TV programi, serije, filmovi, glazbeni spotovi, drame, reklame, tzv. svjetske uspješnice, listovi za tinejdžere… imaju iste teme i potiču dokoličarenje, nasilje i seks? U Mladilistovima za mlade, neovisno gdje se tiskali, od kojeg izdavača i uredništva dolaze, imaju iste poruke te slične sadržaje. S kojim posljedicama?

Listovi za tinejdžere otkrivaju visoku podudarnost s temama kojima se manipulira potrebama, interesima i preferencijama mladih. U njima mladi, tražeći svoj identitet, oponašaju moralno posrnule idole. Neovisno gdje izlazili, imaju veliku sadržajnu podudarnost, promičući hedonistički koncept života. Uredništva listova za tinejdžere tvrde da njihove čitatelje najviše zanima “intima” poznatih medijskih faca, modnih trendova, ili seksualnosti, pa odatle brojne rubrike gdje se mladima preporučuju kako se upucavati dečkima ili curama, kako ostvariti seksualne veze, lude provode, nagovoriti roditelje da ih puste u noćne izlaske, ili kako živjeti životima “poznatih”. Nameću unisone sadržaje, a onda ih plasiraju kao želje i potrebe mladih. Potonje ću argumentirati u zaključku kolumne.

Poruke najčitanijih listova za tinejdžere u Hrvatskoj

List OK ima pet najčešćih tema i/ili sadržaja iz rubrika: l. Stvarni život (u školi i oko nje): “Hodala sam sa slavnimCasopis okpjevačem i razočarala se”, “Prijateljica me napala nožem”, “Moj profesor i ja: pogrešna ljubav”, “Ljubav me odvela u kriminal”, “Kako preživjeti moru školovanja?”, “Obiteljski pakao: zlostavljao me mamin dečko”… 2. Iz života medijskih zvijezda: TV-stars, (ili face godine među pjevačima, glumcima, sportašima; najbolja serija, najseksi žena i muškarac; kad slavne “pukne” pubertet, poput izjave: “U školi sam bio mali debil”), top-liste intime medijskih “zvijezda”; njihove “vruće ljubavne seanse…” 3. Mala ljubavna enciklopedija i/ili tajne sreće: “napravi prvi korak”, kako su slavne cure ulovile slavne dečke, ljubavni jadi i praktični savjeti: kako osvojiti simpatiju za 14 dana, kako pronaći pravu ljubav, što dečki očekuju od cura, kako pobijediti sram, male tajne zavođenja, kako lukavošću doći do cilja, kojim trikom prevariti roditelje…, 4. Prvi seks: ispovijedi o prvom seksu, iskustva tinejdžera, kako osvojiti dečka (djevojku), erotski snovi, erotizirani doživljaji… i 5. Modni hitovi i škola ljepote. U istom listu pronašao sam dvije skandalozne poruke: “ŠKOLA + BOMBA = PARTY” i “Profesori nemojte nas rušiti, još vam stignemo gume izbušiti!”

Drugi najčitaniji časopis Teen reklamira sve vrste mobitela. Prvi je detalj koji se može uočiti na prvoj stranici svakog broja tog časopisa propagandni slogan časopisa: budi in, čitaj Teen. Mladi su skloni oponašanju, pa tako poruka tog slogana ne donosi ništa drugo osim pokušaja da navede mlade na razmišljanje kako će čitanjem tog časopisa biti cool, biti poput drugih mladih i tako se uklopiti u ekipu. Ironija je u tome da upravo željom da se uklope gube osobnost. Sugerira se oponašanje idola. Sadržajni pregled otkriva dominirajuće pikanterije: l. Parlaonica (Kad je vrijeme za prvi seks?, Metroseksualci su pravi užas, Sama na more? i sl.) 2. Zabave, TV-idoli, dokoličarenje: koliko love treba za dobar provod? Upomoć, počela je škola!, Kako provesti najluđe praznike?, Kako Teenpotrošiti mjesečni džeparac?, Ludi tulumi… Član grupe “Hladno pivo” (svojevremeno) izjavljuje: “Najdraži mi je bio profesor koji je uvijek dolazio pijan”, Zaljubljujem se tri-četiri puta na dan… 3. Stvarni život iz dnevnika tinejdžera – naravno (opet) ljubavni jadi: “Ukrala sam joj simpatiju”, “Bila sam zaljubljena u krivog”, “Imam dvije simpatije”, “Prijateljica hoda s mojim bivšim”, “Zaljubila sam se u zavodnika moje mame”, “Ljubljenje s mononukleozom”, “Na internetu sam nabasala na pedofila”, “Sestra mi je preotela dečka”… 4. Školska zona u kojoj se predstavljaju određene škole, ali su sadržaji uglavnom tematski izvan škole: cool detalji – tenisice, breakdance, naušnice za dečke, motori… 5. Intima i događaji: “Našla sam ljubav preko interneta”, “O čemu pričaju dečki kad nisi u blizini?”, “Vrući tulumi u tvom gradu”, “Iskorištava te ili ne?”, “Doživi ljetnu romancu!”, “Prvi seks – dan poslije”, “26 vrućih pitanja o seksu”, “Zašto se pališ na otkačene dečke?”…, 6. Savjeti i cool moda: Znaš li biti poželjna?, Kratki vodič za flert sa strancima, Skidajte se do kraja!, Vrući poljupci za hladne dane, Život je lunapark, Isposluj svoj prvi izlazak, Oslikaj svoje tijelo, Kako da te primijeti – u odijevanju, Sve o kontracepciji, Zašto se dečki boje ljubljenja?, Odaberi svoje najtraperice… i 7. Zvijezde – indiskretno: Holivudski magneti za cure, deset najtužnijih slavnih prekida… Tako u ožujku 2013. isti Teen (u dva broja) donosi najvažnije vijesti koje su obilježile 2012. i “totalno šokirale svijet”, kako je Kristen Stewart prevarila Roberta Pattinsona te “Jesu li Lady Gaga i Beyonce u ozbiljnoj svađi?” Nigdje Casopis okpriloga o mladim inovatorima, kantautorima… Mladi, tražeći svoj identitet, oponašaju idole i zavode se moralno posrnulim idolima. Postaju oponašatelji medijskih faca.

Najzastupljenije su teme o seksualnosti. Urednici tih listova tvrde da tinejdžere najviše interesiraju poznata lica i teme seksualnosti, pa odatle njihovi savjeti kako se upucavati dečkima ili curama. Urednica jednog takvog lista tvrdi i istovremeno savjetuje: “Vjerujemo da su mama i tata jedne od onih osoba koje te u trenu mogu izbaciti iz takta i zato doznaj kako im možeš doskočiti.” Treba im objasniti kako su i po kojoj cijeni zvijezde repatice postale popularne. “Šteta što glupost ne boli.” (Anton Lavey)

Časopis Geo za mlade u 2005. godini promovirao se u Hrvatskoj na veleplakatima (u neposrednoj blizini škola), prikazujući stilistički dobro dizajniran spolni čin muškarca i žene, gdje se vidi rendgenska snimka dubine penetracije. Ta reklama prvog broja mjesečnika za mlade izazvala je burne reakcije. “Prašina javnosti” brzo se spustila, a marketing je postigao svoj cilj. Isti je, u odnosu na ranije pedagoški neusporedivo opravdaniji. Ali mu “sjena” prvog broja ne daje za pravo da ovo argumentiram.

Inozemni časopisi za mlade

Od talijanskih časopisa za tinejdžere najpoznatiji su Young 18 i Top Girl. Nazivi su engleskog govornog područja, što je znakovito, jer je isti nametnuti stil ponašanja, interesa i preferencija mladih. Udarne su teme: moda, ljepota, seks, “pikanterije” o svijetu estrade. Naravno tu su ‘savjeti’ za mlade o odbacivanju celulita, suvišnih kilograma, rješavanje veličine nosa, izgleda lica… Časopis Top girl specijaliziran je za borbu protiv celulita, reklamirajući razne preparate protiv te ‘deformacije’. Ipak, ovdje se nalaze neka poticajna pitanja kada se Elle girlanaliziraju razlozi autodestrukcije kod mladih. I drugi listovi za tinejdžere u Italiji, kao što su Bravo i Chica, opet najviše pišu o poznatim licima, njihovim ludostima, prvim seksualnim iskustvima…

Životne uzore mladima nameću iz života “faca” poznatih s estrade, lijepih i bogatih, s tipiziranim savjetom “Budi kao on/ ona.” Naslovi su koji “vrište” s naslovnica tih časopisa su: Rock idoli, Vodič za shopping, Budi trendy, Budi poput poznatih zvijezda… Sve je posvećeno formi, a ne sadržaju. Pored seksualnosti, moda je najistaknutiji segment, jer se tako odašilje poruka da time (za)dobiva statusni simbol. Pedagoški su nedopustive poruke da treba tražiti partnere s kojima se slažeš u seksu, da tom istom partneru trebaš prešutjeti prijevaru ili neke ‘grijehe’ iz prošlosti jer ćeš na taj način ugroziti svoju vezu, u krevetu trebaš biti hrabar(ra) da bi on(a) bio zadovoljan(na)… U rubrici “Testovi”, otvaraju se provokativna pitanja, a potom daju etički i pedagoški neprihvatljivi savjeti: Kojemu tipu ljubavnice, prijateljice ili zvijezde najviše odgovaraš?, Koliko si “vruća” ljeti?, Ima li drugu ili si mu ti jedina? i sl. Svi prilozi temelje se na trivijalnim aspektima zaljubljivanja, dopadljivosti, načina zabave, a ne na vještinama komunikacije, emocionalne inteligencije ili odgojnim porukama.

Časopis za mlade Elle Girl mjesečnik je namijenjen djevojkama od 16 do 20 godina. Na ruskom tržištu pojavljuje se od travnja 2003. godine. Izlazi u mjesečnoj nakladi od 210.000 primjeraka. U bivšem SSSR-u postojalo je nekoliko časopisa namijenjenih tinejdžerima, no otvaranje Zapadu i pojava stranih časopisa rezultirala je gašenjem listova domaće proizvodnje. Časopis je podijeljen na rubrike: zabava, zvijezde, razgovor, moda, ljepota, svijet, pisma, hoću, guru, naš blog, sanjarica, horoskop, šetnja po trgovinama i test-desert. U sklopu rubrike “Razgovor” nalazi se pedagoški opravdani prilozi o važnosti profesionalne orijentacije i izbora škole, fakulteta i prvog zanimanja. Pedagoški poticajna rubrika je i “Guru.” Na probleme mladih odgovaraju stručnjaci. Sastoji se od dva dijela: u prvom su problemi uglavnom vezani uz prijateljstva, obitelj, školu i slično. Drugi dio okreće se ljubavnim temama. To su dva poticajna primjera kojih nema u drugim listovima za tinejdžere.

U njemačkom časopisu Bravo za tinejdžere u rubrici “Životni stilovi” daju se upute kako postati poput svog idola, a u rubrici “Testovi”, bizarni savjet: “Kojemu tipu mobitela pripadaš?” Odvratni primjer kada stvari dobivaju smisao, a mladi se depersonaliziraju.

I ovi listovi za tinejdžere nameću (unisona) pitanja kako privući pozornost (suprotnog spola), prikazuju proporcijeNjemacki Bravotijela koje su ‘savršene’, šalju poruke da djevojka, kako bi bila privlačna, treba imati određenu marku odjeće. Uredništva nameću tipizirana pitanja i sugeriraju što mladima treba: kako biti zavodljiv(a), biti u modnom trendu, kako postati faca, imati najnovija čuda tehnike… Prikazuju se fotografije anoreksičnih manekenki kao model ljepote… Opisuju igricu Miss Bimbo koja je osvojila djevojčice diljem Europe. Igračice te igre moraju ‘skrbiti’ o (virtualnom) ženskom liku. Cilj je igrice osvojiti što više novca kako bi svom “adutu”– fifici – osigurali sredstva za kupnju odjeće, izlaske, tretmane ljepote, operacije za skidanje tjelesnih ‘deformacija’… Poruka je u implicitnom pitanju: “Kako biti podatna?” Odatle odgovor zašto mladi najčešće kupuju ono što im nije potrebno, ali je cool…

Listovi Cosmopolitan i Klik gotovo su sadržajno posve slični tinejdžerskim. Sadržaji se tiču trač-tema (iz života slavnih), savjeta kako izgledati (i po cijenu da se izgubi zdravlje: bulimija i anoreksija), kako biti u trendu, pa opet naslovi o kozmetici, markama mobitela… Ti i drugi magazini imaju identične teme: modni trendovi, ljepota, životi poznatih i njihovo dokoličarenje (a svi tiskaju na skupocjenu papiru). U listopadu 2015. je uredništvo američkog izdanja Cosmopolitana (u naslovnici) ispod fotografije “obitelji slavnih” nazivalo “Američka prva obitelj.”

Danas su sveprisutni online listovi za tinejdžere, a gotovo svaki mobilni telefon ima besplatnu aplikaciju dolaska do internetskih stranica, naprimjer online Cosmomopiten.

Što otkrivaju istraživanja?

Istraživači Odjela za pedijatriju Sveučilišta u New Mexicu pratili su kako se među mladima mijenjaju preferencije ovisno o vrednotama koje iskazuju njihovi medijski idoli. Top 4 vrednota kod medijski indoktrinirane mladeži su slava, popularnost, imidž i uspjeh. (Studija je objavljena u časopisu Cyberpsychology).

Istraživanja u SAD-u pokazuju da i iz tih razloga djevojke preskaču obroke kako bi si mogle kupiti trendovsku Caroodjeću, a broj se tinejdžerica koje odlaze na estetski zahvat povećanja grudi u SAD-u posljednjih godina utrostručio.

Istraživanje koje je obuhvatilo četiri škole u Sloveniji pokazuje sljedeće postotke mladih nezadovoljnih svojim izgledom: 57% tinejdžerica nezadovoljno je bokovima i bedrima, 42% trbuhom, a 44% ih smeta celulit. Trećina je nezadovoljna svojim mišićima, dok o nezadovoljstvu takve vrste govori tek petina dječaka. Ipak, čak 58% dječaka žele biti mišićaviji. Odgovarali su i na pitanje što misle o idealima u medijima. Tako je 37% djevojčica izjavilo da uspoređuju svoj izgled s izgledom fotomodela, manekenki i glumica u revijama, listovima za mlade i na televiziji. O tome piše M. Kuhar u članku “Medijske reprezentacije tjelesnog izgleda i samopredodžba mladih”.

Francuskinja Isabelle Caro još kao tinejdžerica pristala je biti robom modnih trendova. Nije imala ni 40 kilograma, ali je poslušala modnog agenta kako mora dodatno smršaviti kaoBadgerbuduća manekenka. Umrla je od posljedica anoreksije. Djeci i mladima treba primjerima pokazati kada se u reklamama eksploatira ljudsko tijelo i seksualnost te stvaraju stereotipi o izgledu, a sve radi prodaje brendirane marke. Bizaran je podatak da u SAD-u i Njemačkoj svaki treći odnosno četvrti tinejdžer poželi od svojih roditelja kao ‘poklon’ za svoj 18. rođendan plastičnu operaciju (povećanje grudi, stavljanje silikona u usne, stražnjicu, operaciju nosa…) samo kako bi izgledali kao njihovi idoli (Spiegel, 17. siječnja 2004.).

Ovdje spominjem pozitivan primjer marketinške tvrtke Badger & Winters, koja je na Dan žena, 8. ožujka 2016. objavila spot u kojemu se tinedžerice samoozljeđuju, jer su podlegle nametnutom trendu vanjskog izgleda. “Djevojke odrastaju misleći da je izgled važniji od toga kako se osjećaju, tko su i što mogu postići”, apelira se u spotu. Zar nas treba čuditi podatak da svekoliko medijsko manipuliranje rezultiralo time da je britanski ženski magazin New Weddings koncem 2005. godine objavio rezultate istraživanja na uzorku od 2.000 djevojaka, gdje većina izjavljuje da se ne žele udavati prije tridesetih godina, a do tog doba da žele provesti život u zabavi ili razonodi, što uključuje mijenjanje većeg broja partnera.

Zaključak

Podsjećam čitatelje da sam u prošlom prilogu pisao o (suprotnim) pozitivnim primjerima dječje kreativnosti katoličkog lista Mak i školskih listova. Vlasnici i urednici pod tiranijom profita gaze etički kodeks vlastite profesije. Cilj je podizanje tiraže senzacionalističkim prilozima, (šokantnim) reklamama i razotkrivanjem intime.

Listovi za tinejdžere naglasak stavljaju na erotizirane teme, prikazujući seks kao imperativ i kriterij uspješnosti. Članci perfidno nameću norme ponašanja. Mladi zbog niza ograničenja (ekonomskih, društvenih, kulturoloških, obiteljskih, privatnih…) ne mogu pratiti obrasce nametnutog ponašanja, pa dolazi do niza psihosocijalnih problema: kriza identiteta, anoreksija, bulimija, seksualna fiksacija, rizično ponašanje i sl. Kako smo (u)vidjeli, seks je najzastupljenija tema, a potom teme iz života poznatih, najviše iz glazbe i TV-idola, pri čemu se ne analizira kako se došlo do popularnosti ni s kojim odricanjima.

Sve su to pedagoški nedopustive poruke jer se sustavno zanemaruje pitanje odgovornosti, obiteljskog života i odgojnih vrednota, a istovremeno se daju savjeti o traženju partnera s kojima se može pronaći zajednički jezik u seksu, kako tom partneru prešutjeti prijevaru … U prilozima o modi prevladava poticanje na konzumerizam, gdje je u prvom planu reklamiranje odjeće u kojoj je naglašen seksepil. Najučestaliji su prilozi u listovima za tinejdžere bez etičkih komponenti, što doprinosi duhovnoj sljepoći. Tako se zastiru odgojne vrednote i autoriteti u obitelji, školi i Crkvi. Rijetki su (poticajni) prilozi u kojima se opisuje teret “slave”, nametnuti kompleksi zbog “neatraktivnog” izgleda ili kreativnog osmišljavanja slobodnovremenskih aktivnosti.

Jednom prilikom pozvala me izvršna direktorica Slobodne Dalmacije na skup stručnjaka o kvaliteti tih dnevnih novina. Kada sam obrazložio svoja tumačenja, obratila mi se riječima: “Profesore, da sam znala da ćete tako loše govoriti o našim novinama, nikada vas ne bih zvala.” Dodala je kako čitatelji žele teme o nasilju, spletkarenju, “žutilu i crnilu.” Pitala me što imam komentirati na tu činjenicu? Odgovorio kratko: “Zamislite da sam optužen za dilanje droge i da me sudac upita, prije završne presude, imam li što kazati sebi u obranu: “Poštovani gospodine, čudim se što su me priveli, a Vi mi sada sudite. Ja samo dajem mladima ono što oni žele!” Ne smijemo dopustiti da tamne medijske slike navuku tamne oblake na živote mladih.

prof. dr. sc. Zlatko Miliša/HKV

Share.

Comments are closed.