UMJETNIČKI PRIKAZ POŠTOVANJA I LJUBAVI

Na slici nepoznata autora  među štovateljima okupljenim u betlehemskoj štalici jedan anđeo i jedan pastir su očito naslikani kao djeca s Downovim sindromom

Collage anđeo down sindrom

“Štovanje Djeteta Krista” ime je slike nepoznatog autora s početka 16. stoljeća koja se danas čuva u Metropolitan muzeju u New Yorku i koja je zainteresirala povjesničare umjetnosti, ali i ne samo njih, zbog neobičnog i nadahnjujućeg detalja.

Naime, na slici autora kojeg potpisuju kao “učenika Jana Joesta iz Kalkara” među štovateljima okupljenim u betlehemskoj štalici jedan anđeo i jedan pastir su očito naslikani kao djeca s Downovim sindromom.

Među stručnjacima se već dulje vrijeme raspravlja o tome je li Downov sindrom stanje koje se pojavilo samo u modernim vremenima, imajući u vidu da su prvi slučajevi službeno zabilježeni sredinom 19. stoljeća. Oni koji su se suprotstavili toj tezi pronašli su nekoliko prikaza osoba s Downovim sindromom u staroj umjetnosti, a jedan od njih je ovaj na slici nepoznatog slikara s početka 16. stoljeća. Prema nekim tvrdnjama, riječ je o najstarijem europskom prikazu osobe s Downom.

Prema tezama povjesničara umjetnosti, nepoznati je autor vjerojatno imao dijete s Downovim sindromom ili je poznavao neko iz svoje okoline. Činjenica da je osjetio poriv da ubaci to dijete u sveti prizor rođenja Isusa Krista (jedno prikazano kao anđeo odmah pred Marije), dosta govori o njegovom doživljaju tih osoba, doživljaju poštovanja i ljubavi koji, vjerojatno, nije bio samo njegov subjektivan osjećaj nego i mentalitet koji je vladao u odnosima prema osobama s Downovim sindromom.

Danas kada u većini zapadnih zemalja najveći dio djece s Downovim sindrom biva abortiran nakon prenatalne dijagnoze, ovaj prekrasan umjetnički prizor Isusova rođenja pokazuje kako je civilizacija kojoj pripadamo i kojoj su korijeni u kršćanstvu imala nekada potpuno drugačiji pogled na osobe s tim genetskim poremećajem.

Goran Andrijanić | Bitno.net

Share.

Comments are closed.