To se čini vrlo nevjerojatnim. Bez razmišljanja i rasprave nema prijelaza iz nevjere u vjeru. Obraćenje je rezultat unutarnjega razvoja koji može biti više ili manje spor, a njegove etape često se mogu rekonstruirati tek puno kasnije. U tim razdobljima sama podsvijest igra tihu, ali aktivnu ulogu. Nijedan sud ne može doći do presude ako prije nije bilo rasprave, a sud savjesti može se izreći tek pošto ona potpuno upozna slučaj. Osim toga, slobodna volja pretpostavlja izbor, a izbor između dviju proturječnih misli nije moguć ako nisu obje dugo ispitivane. Rijetki su primjeri nenadanih obraćenja, i o svima se može raspravljati. Promotrit ćemo dva slučaja – obraćenje svetoga Pavla i Paula Claudela.
Sveti Pavao, Židov velike kulture, odgojen u Gamalielovoj školi, obratio se na putu prema Damasku, kamo je krenuo raspršiti i uništiti kršćansku zajednicu. Sam je ispričao kako ga je o podne iznenada zaslijepila silna svjetlost (u doslovnom smislu), a neki glas ga je zapitao: ″Savle, Savle, zašto me progoniš?″ Na pitanje: ″Tko si, Gospodine?″ glas je odgovorio: ″Ja sam Isus kojega ti progoniš″ (Dj 9,4–5). Sveti Pavao se odmah obratio na kršćanstvo. Čas prije toga bio je progonitelj, a od tog časa započeo je karijeru prognanika, što će ga odvesti u Rim i u mučeništvo.
To je najznamenitije obraćenje u povijesti, tako da je izraz ″naći svoj put u Damask″ postao uzrečicom. Ipak treba istaknuti da se to dogodilo o podne, da je sunce bilo u zenitu, te da je u takvim uvjetima blještavilo sasvim uobičajeno, posebno usred pustinje. Osim toga, neki smatraju da je Pavao bolovao od živčane bolesti, a povremeni napadaji mogli su u mozgu izazvati pojave koje su se očitovale u obliku halucinacija ili bljeskanja, popraćene s više ili manje slušnih obmana. Konačno, polagano kretanje karavane koja je krenula iz Jeruzalema u Damask pogodno je djelovalo za meditaciju pa i ne uzimajući u obzir čudesno zbivanje, može se razumski pretpostaviti da je sveti Pavao malo-pomalo postao svjestan izvanredne ljepote Kristove poruke, te je nakon nekoliko sati dubokog razmišljanja došao do objave, do onoga što nazivamo ″prosvjetljenje″, želeći izraziti snagu kojom se neka izvjesnost nameće našem umu.
Što se tiče Claudela, sjetimo se da je po rođenju bio katolik, primio je kršćanski odgoj, bio je pjesnički genij – sve je to pridonijelo da je pronašao smisao za ″vječno Božje djetinjstvo″ u Notre-Dameu jedne božićne noći, usred svijeća i pjesama; to se može smatrati dosta naravnim. Claudel je osim toga priznao da se četiri godine opirao milosti, što jasno pokazuje da njegova vjera nije došla iznenada, nego je sazrijevala i prihvaćena je tek na kraju teške borbe.
Uostalom, i sami crkveni ljudi sada više ne ustraju toliko na čudesnom značaju obraćenja svetog Pavla, još često i rado navode obraćenje Paula Claudela samo zato što se za njega može dati psihološko, sasvim vjerodostojno tumačenje.
MEĐUTIM…
Ja sam kao ateist ušao u jednu kapelu, a nakon par minuta izišao sam iz nje kao kršćanin, promatrao sam svoje osobno obraćenje s čuđenjem koje još traje.
Nenadana obraćenja nisu tako rijetka; činjenica da o njemu tek iznimno piše onaj koji ga je doživio – zbog suzdržanosti, bojažljivosti ili straha od nerazumijevanja – ne znači da je takvo obraćenje stvarno nemoguće. Jedna polnoćka može stvarno probuditi duboka čuvstva u mladiću koji je bio ″kršćanin po rođenju″, kao što je bio Claudel, svakako i povrh svega kad je kroz dulje vrijeme napustio vjeru – ali osjećaj koji traje cijeli život i koji usmjeruje sve djelovanje, to nije baš veoma često. Više nego li neko osvještavanje, obraćenje Paula Claudela bilo je uspostavljanje veza s transcedencijom na koju je njegovo srce zaboravilo, a njegovo je vrijeme nije poznavalo.
Pripisivati obraćenje svetoga Pavla složenim utjecajima sunca i halucinacijama mozga predstavlja dvostruko veću poteškoću, suprotstavlja se opisu samoga apostola, čini nerazumljivim oštroumnost njegove misli, širinu njegova izlaganja, ispravnost njegova života. Sunčanica nije nikad potaknula nauk o nekoj novoj religiji; čovjek s halucinacijama ostaje im podložan, ali ne ponavlja isti govor kroz trideset godina. Odbijajući vjerovati u ono što smatra nemogućim, čovjek upada u nevjerojatno.
Moj je otac htio da odem u ulicu Ulm. Pošao sam onamo kad sam imao dvadeset godina, ali sam pogriješio put i umjesto da uđem u Višu učiteljsku školu, ušao sam u kuću Sestara klanjateljica, tražeći ondje u kapeli prijatelja s kojim sam trebao večerati.
Ono što vam želim ispričati nije povijest nekoga razumskog otkrića. To je kao opis jednoga fizikalnog pokusa, skoro kao laboratorijski pokus.
Dok sam otvarao željezna vrata samostana, bio sam ateist.
Ateizam poprima mnoge oblike. Postoji filozofski ateizam koji Boga uspoređuje s prirodom, odriče mu vlastitu osobnost i svako rješenje traži u ljudskom razumu; ništa nije Bog, sve je božansko; takav ateizam postaje panteizam i poprima oblik obične ideologije. Znanstveni ateizam otklanja hipotezu o Bogu kao neprikladnu za istraživanje i pokušava protumačiti svijet samo pomoću svojstava materije, o čijem se postanku ne postavljaju pitanja. Marksistički ateizam još je radikalniji: ne ograničuje se samo na to da niječe Boga, nego kad bi on i postojao, bio bi istjeran, jer bi njegova neprilična prisutnost sprječavala slobodnu igru čovjekove volje. Postoji i jedan rod ateizma koji je široko rasprostranjen, a taj dobro poznajem jer je bio moj: to je glupi ateizam. Taj si ne postavlja pitanja. Njemu je naravno da stoji na užarenoj zemaljskoj kugli, pokrivenoj tankom korom sasušena blata, a ta se kugla okreće nadzvučnom brzinom oko same sebe i kruži oko neke vrste hidrogenske bombe koja je uključena u kretanje milijardi zvijezda kojih je postanak zagonetan, a cilj nepoznat.
Dok sam prolazio kroz ona vrata, bio sam ateist kojega sam opisao, bio sam to još i u kapeli. U skupini vjernika, nasuprot svjetlu, vidio sam jedino sjene, među kojima nisam mogao otkriti svojega prijatelja; na kraju toga prostora blistalo je neko svjetlo: nisam znao da je to Presveti Sakramenat.
Nikakva ljubavna muka nije me morila, nisam bio zabrinut, nisam bio radoznao. Religija je za mene bila kao neka stara tlapnja, a kršćani neka vrsta koja je zaostala duž hoda evolucije: povijest se izjasnila za nas, za ljevicu, a problem Boga bio je već riješen u negativnom smislu barem prije dva ili tri stoljeća. U našem okružju religija je već bila toliko promašena tema da smo bili antiklerikalci samo u izbornoj kampanji.
Tada se dogodilo ono neočekivano. Poslije su neki pod svaku cijenu htjeli da priznam kako je vjera djelovala u meni od početka, da sam i ne znajući za nju bio pripravan, da je moje obraćenje bila samo nagla, svjesna spoznaja duhovnoga raspoloženja koje me već davno predodredilo za vjerovanje.
To je pogrješno: ako je u meni i bilo neko nagnuće, to je onda moglo biti samo za ironiju prema vjeri, a ako bi se moje duhovno raspoloženje moglo označiti jednom riječju, onda bi najtočnija riječ bila: ravnodušnost.
Još i danas vidim toga dvadesetogodišnjeg mladića koji sam onda bio, nisam zaboravio čuđenje koje ga je zahvatilo kad je vidio kako se s kraja one kapele, bez osobite ljepote, najednom pred njim otkriva jedan svijet, jedan drugi svijet nevjerojatnoga sjaja, lude jakosti, čija je svjetlost u isto vrijeme otkrivala i sakrivala prisutnost Boga, onoga Boga, za kojega bih se čas prije zakleo da nikad nije postojao, osim u ljudskoj mašti; u isto ga je vrijeme preplavljivao neki val koji je skupa širio radost i nježnost, bilo je to kao neko lelujanje čija je moć lomila srce. Sjećanje na to nikada se nije izgubilo, pa ni u najgorim trenutcima života, koji je više nego jednom donosio užas i nesreću; odonda nema on druge zadaće nego svjedočiti o toj nježnosti i o toj jasnoj čistoći Boga, koji mu je onog dana pokazao kako je on sam nešto suprotno – od blata sazdan.
Pitate me tko sam? Mogu vam odgovoriti: ja sam ponešto mutna mješavina ništavila, mraka i grijeha, zbog taštine koja se svuda uvlači mogao bih sebi pripisivati više tame no što je moguće sadržavati, i više grijeha no što ih je moguće počiniti; naprotiv, moj udio ništavosti je neosporan, to je moje jedino bogatstvo, to znam, to je kao bezdana praznina otvorena beskrajnoj darežljivosti Boga.
Ono svjetlo nisam vidio tjelesnim očima, jer to nije bilo svjetlo koje nas obasjava i od kojeg potamnimo: bilo je to duhovno svjetlo, to jest svjetlost koja poučava – to je bila istina u usijanom stanju. Ona je neopozivo preokrenula redoviti poredak stvari. Mogao bih čak reći da, otkad sam je ugledao, za mene postoji samo Bog, a sve ostalo je tek hipoteza.
Puno puta su mi rekli: ″Gdje je nestao vaš razbor, vaša slobodna volja? Čini se da se od vas može učiniti što god se hoće. Vaš je otac bio socijalist pa i vi postajete socijalist. Ulazite u jednu crkvu i postajete kršćanin. Da ste ušli u neku pagodu, postali biste budist, a da ste ušli u džamiju, postali biste musliman.″ Katkad na takva pitanja odgovorim da mi se ponekad dogodi i to da odlazim s kolodvora, a ipak nisam vlak.
Što se tiče mojega razbora i moje slobodne volje, mogu ustvrditi da sam se njima služio tek poslije svoga obraćenja, kad sam shvatio da nas samo Bog može spasiti od svih ovisnosti za koje bismo – bez njega – bili nemilice vezani.
Konačno tvrdim: bilo je to objektivno iskustvo, nešto poput fizičke pojave i ja nemam ništa dragocjenije prenijeti od sljedeće poruke: povrh ili – još bolje rečeno – iznad svijeta koji nas okružuje i kojega smo dio, postoji jedna druga stvarnost, neizmjerno konkretnija od ove u koju općenito imamo povjerenja, a ta je stvarnost ona konačna pred kojom više nema pitanja.
André Frossard (preuzeto iz knjige “Bog u pitanjima”)/ bitno.net